Als school wil je het beste in ieder kind naar boven halen, dat is tenslotte de drijfveer om elke dag weer voor de klas te staan.
Het is geen nieuwtje dat het moeilijk is om als school, kinderen met leerproblemen e.o. gedragsproblemen te begeleiden naar behoeven. De klassen zijn groot en leerkrachten hebben de prachtige taak om kennis over te dragen. Tegenwoordig moet dat helaas in een hoog tempo.
Het groepje kinderen waar ik het over heb ervaart vaak problemen met automatiseren, rekenen, lezen en spelling?
Gevolgen van deze problematieken kunnen zijn;
• Angsten zoals; faalangst, fobieën, bang zijn in het donker en niet meer naar school willen of durven
• Bedplassen
• Belemmerende overtuigingen zoals; "ik ben dom", "dat kan ik toch niet"
• Concentratiestoornissen e.d.
Deze kinderen hebben de voorkeur om met hun rechterhersenhelft te denken. Wat wil zeggen dat zij visueel en kinesthetisch (gevoelsmatig) zijn ingesteld. Deze activiteiten worden allen aangestuurd vanuit de rechterhersenhelft.
Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarbij associëren ze sterk op wat zij gevoelsmatig en visueel waarnemen.